Leírás
A tartálykocsik alkalmasak a legfeljebb 15% szárazanyag tartalmú hígtrágya, egyéb nem aktívan korrozív folyadékok víz, és vízzel egyenértékű anyagok felszívására, szállítására és ürítésére.
Felszereltség
Fékrendszer
2 vezetékes légfékrendszer alapkivitelben mechanikus fékerőszabályzóval szerelve, opcionálisan rendelhető automatikus (ALB) fékerőszabályzóval amely a tartály telítettségének megfelelően állítja be szükséges fékerőt.
Futómű
A tartálykocsi egy merev beépítésű átmenőtengelyes futóművel van szerelve. A megfelelő vonószem terhelés beállítása érdekében a vonószem és futómű távolsága mechanikusan három pozícióban állítható.
Gumiabroncs
A tartálykocsikra alapkivitelben felszerelt gumiabroncs méretett a fenti összefoglaló műszaki táblázat tartalmazza. Az ún. „alacsony nyomású abroncsok” szerelt tartálykocsik üzemi nyomása max 3 bar. Az ilyen kivitelű pótkocsik legnagyobb szélessége az abroncsoknál meghaladhatja a 2550 mm-t.
Vonószerkezet
A pótkocsi kormányozhatóságát merev vonórúd biztosítja.
A háromszögű vonórúd zártszelvény tartóihoz hegesztett homloklemezhez csavarkötéssel csatlakozik a vonószem. A vontató traktortól függően ezek különböző kivitelűek lehetnek:
- ø50 mm, toroid furatú, elforduló vonószem (1500-3000 kg függőleges terhelés), alsó vonóberendezéshez (alapkivitel,
- ø40 mm, hengeres furatú vonószem (max. 2000 kg függőleges terhelés) felső vonóberendezéshez (opció),
- gömb ø80 mm méretű vonószem (max. 4000 kg függőleges terhelés), alsó vonóberendezéshez (opció).
A hegesztett vonórúd hátulsó része csapszegeken keresztül csatlakozik a tartály mellső részén kialakított villás fészekbe.
A vonószár kitámasztására, a függőleges terhelőerők felvételére alapkivitelben egy hegesztett támasztórúd szolgál, melynek felső vége a tartályon felső részén elhelyezett konzolokhoz, míg alsó vége a a vonórúd felső síkján felhegesztett fülekhez csapszegekkel csatlakozik. A kívánt vonószem magasságot, ill. a tartály ideális dőlésszögét azzal állíthatjuk be, hogy a támasztórúd felső végét a felső konzolokon lévő furatok valamelyikébe szereljük.
Opcionális lehetőségként az igényesebb kiviteleknél a rugózást és a magasságállítást egy hidraulikus munkahenger és a henger két teréhez csatlakozó hidroakkumulátorok teszik lehetővé. A kettősműködésű hidraulikus munkahenger alsó vége az előzőhöz hasonlító, de rövidebb támasztóvonórúdhoz, míg felső vége a tartály felső konzoljaihoz támaszkodik. Első lépésben a munkahenger segítségével beállítjuk a vonószem ideális kapcsolási magasságát úgy, hogy a tartály dőlése is megfelelő legyen. Ezután a traktor felé csatlakozó ágat elzárjuk. Menet közben, dinamikus terhelés (pl. fékezés, útegyenetlenségen áthaladás) hatására hirtelen megnövekszik a munkahenger tartó ágában a nyomás, a hidraulikaolaj nyomás ellenében a hidroakkumulátorba áramlik. A hidraulika henger összenyomódik, rugóként viselkedve csillapítja a traktor vonószerkezetére átadódó dinamikus hatásokat. A többletteher megszűnése után visszaáll a nyugalmi állapot. Az ellenkező irányú mozgást a munkahenger alsó teréhez csatlakozó hidroakkumulátor csillapítja.
A vonóháromszögre van szerelve a kardánhajtású kompresszor, illetve annak olajleválasztó edénye. A vontatóról lekapcsolt pótkocsit a vonórúdra szerelt támasztóláb ill. támasztókerék támasztja alá. A vonórúdon vannak rögzítve a légfék- elektromos és a hidraulikus rendszer vezetékei.
A vonóháromszögen vannak rögzítve a légfék és hidraulikus rendszer csővezetékei.
Tartály és szerelvényei
A hegesztett tartály önhordó kialakítású, így külön alvázra nincs szükség. Az erőbeviteli helyeken - vonószár csatlakozás, futómű bekötése – a tartálypaláston végigfutó hegesztett segédtartó, illetve párnalemezek osztják el a tartálypaláston koncentráltan jelentkező terhelést. A merevítő gyűrűkkel ellátott tartály palástja hengerelt övlemezekből hegesztett héj, melyet mindkét végén hegesztett sekélydomborítású edényfenekek zárnak le. A tartály tisztítása érdekében a hátsó tartályfenéken nyitható búvó nyílás található. A tartályon belül hullámtörő(k) van(nak) szerelve. A nyitható búvónyílás fedelén van a kifolyócsonk, melyhez kívülről tolózár csatlakozik. A tolózárhoz gyorscsatlakozóval kapcsolható a szívótömlő. A tartály mellső részén van felszerelve a túltöltését gátló, és a kompresszor elsődleges védelmét szolgáló úszógömbös elzárószelep. A szívóvezetékbe egy úszógömbös szeleppel ellátott lecsapató edény került beépítésre, amely a kompresszor másodlagos védelmét szolgálja. A tartály telitettségét a mellső tartályfenéken elhelyezett mechanikus töltésjelző mutatja.
Feltöltő, ill ürítőkompresszor
JUROP gyártmányú, a műszaki összefoglaló táblázat a felszerelhető típusokat tartalmazza.
Felületkezelés
A tartálytest és a vonószár is kívül-belül tűzi horganyzott.
Műszaki adatok
Műszaki leírás | DETK 5000 |
---|---|
Tartály térfogat (névleges) | 5,2 m3 |
Legnagyobb hosszúság | 5960-6160 mm |
Legnagyobb szélesség | 2050-2500 mm |
Legnagyobb magasság | 2430-2550 mm |
Mellső túlnyúlás | 4120-4460 mm |
Hátsó kinyúlás | 1640-1900 mm |
Tartály átmérő | 1400 mm |
Nyomtáv | 1650-1950 mm |
Vonószem bekötési magassága | 350-800 mm |
Vonószem furat átmérője | Ø40/50 Hitch/gömb 80 |
Saját tömeg | 1900-2000 kg |
Megengedett hasznos tömeg | 5000-5100 kg |
Vonófejterhelés üres | 350-420 kg |
Vonófejterhelés terhelt | 1000 kg |
Tengelyterhelés üres | 1500-1640 kg |
Tengelyterhelés terhelt | 6000 kg |
Műszakilag megengedett tengelyterhelés | 6000 kg |
Vontatási sebesség lassú járművel max. | 25 km/h |
Kompresszor típusa | PN 45-58 |
Szívási idő | 6-8 perc |
Ürítési idő szabad kifolyással | 10-15 perc |
Ürítési idő túlnyomással | 6-8 perc |
Teljesítmény igény 0,5 bar vákuum esetén | 10 kW |
Legnagyobb szívási mélység talajtól | 5,5 mm |
Nbemenő fordulatszám | 540 ford/min |
Legnagyobb vákuum | 0,92 bar |
Tartály max. üzemi nyomás | 0,5 bar |
Kompresszor hajtásához beépítendő kardántengely megengedett nyomatéka | 250 Nm |
Standard gumiabroncs | 400/60-22,5 PR18 |
Kerekek száma | 2 db |
Fékezett kerekek száma | 2 db |
Fékkamrák száma/mérete | 1/24" |
Légtartály térfogat | 30 dm3 |
Kerékfékszerkezet mérete | Ø400x80 mm |
Elektromos rendszer feszültsége | 12 V |